Travel / Balik Kampung Skincare Tips & Tricks

Assalamualaikum semuaaaa.

I baru je start cuti, baru ada masa sikit nak update blog. Jadi pagi esok saya akan bertolak balik Malaysia. Doakan saya selamat sampai.

So I want to share what do I pack for travel/balik kampung essentials.

1. Cleanser

Ofkos, pack your cleanser in smaller bottle so you'll have more space to throw more makeup in your bag!!! My current fav cleansers are from



Saya pakai dua cleanser sebab, mula mula saya guna yang Chica-Y-Chico untuk remove all makeup residues supaya betul betul bersih dari makeup. Lepastu baru proceed dengan Body Shop untuk bersih dan fresh kan kulit. Bab bersihkan muka ni kena bersungguh sikit sebab nanti nak ambik wudhu, biar betul betul sah. 



2. Moisturizer

Ni pun sama, letak dalam pot kecik. Product used:

Vaseline (beli kat Mekah sebab lagi berkualiti)



and, MY FAVORITE....


I will use this before the flight take off. So my skin is moisturize throughout the cold, dry, airplane journey. This is better than the Dr Morita cream. 


3. Toner & Makeup Remover

Sebab botol besar sangat jadi naik menyampah, ni special tips sikit.
TAK PERLU BAWA BOTOL.
Kedua benda ini kita apply guna cotton pad. Jadi apa kata kalau kita letak terus je kat cotton pad!! Bijak bijak. Hewhewheehehe

1. Prepare the stuffs:

Product used:


Garnier: Micellar Water Pink [125ml, RM14.50]

Cotton pad dan plastik eskrem (terserah nak size apa)


2. Pour, and soak the cotton pad(s)

Ni untuk demo je so saya tunjuk sikit je la cotton pad. Sesuaikan dengan keperluan masing-masing, agak-agak berapa hari perlu. Untuk satu cotton pad, boleh split dua, untuk guna dua kali. Jimat sikit.


3. Cut the plastic to make it smaller


4. Stuffed in the plastic

dalam satu plastik tu boleh la sumbat dalam 5 cotton pad kot. Terserah anda. Make sure separate plastic toner dan makeup remover. Jangan tercampur pulok!!


Pack semua bila dah siapp....


Sekian, terima kasih. Itu sahaja coretan saya setakat ini. Nampaknya masa mencemburui saya, saya sudahi post ini dengan assalamualaikum.

Semoga selamat balik kampung. MAT RI YE!!


No comments